dinsdag 5 januari 2010

Goalll!!!!!!!!

Wat is dat toch, Daar sta je dan op zaterdagmorgen...vroeg, koud, regenachtig. Aan de kant langs zo'n groot groen veld, ook wel een voetbalveld genoemd, je kijkt naar zo'n 20 enorm fanatieke jochies die achter een bal aanrennen... of naar die 2 die staan te bevriezen in een goal.

Een bal...... Ik bedoel hij is rond en als het te hard waait of één van die jochies heeft z'n dag niet, dan doet ie niet eens wat zij willen dat hij doet.
En aan de zijkant, hordes ouders, de welbekende; de beste stuurlui staan aan wal.. tjonge alle termen die je daar om de oren vliegen, dan vinden ze het nog gek ook dat de jeugd steeds grover wordt.
Nee ik dacht dan, dat gaat mij niet overkomen, elke zaterdagmorgen vroeg mijn warme bedje uit om mij vervolgens neer te zetten aan de rand van dat voetbalveld tezamen met de beste voetballers uit de buurt, en daarbij ook de vorige eeuw. Want ja, ouders van voetballende zonen, (en om met de emancipatie mee te gaan, dochters: de tijden veranderen) kinderen moeten al zoveel, laat ze nou gewoon dat ene potje voetbal op de zaterdag morgen gewoon spelen, en al verliezen ze, NOU EN!!!! Wat maakt het uit… het gaat om het spelletje!! En je kunt het als ouders of ander soort toeschouwer ook heel erg gezellig hebben aan de kant van dat koude, natte voetbalveld, en geniet gewoon van het spelletje!!
En tuurlijk is het super om ze eens flink aan te moedigen, maar wat is er nou zo verkeerd om ook als de andere partij scoort, en dan eventjes flink te klappen… wordt je meteen weer warm van.. en zouden we dan ook niet meteen de kids die daar spelen een goed voorbeeld geven, heb lol met elkaar, gun het de ander ook… wees blij voor elkaar… even balen, geen probleem maar in elkaar slaan….. maar om bij het eerdere terug te komen, ja ik sta dus nu ook vaak aan de kant van het voetbalveld, mijn broertje (of als ze niet geblesseerd is, zusje) aan te moedigen, gil als hij een goeie bal houdt en glim dan van trots, baal ook als hij met 2-1 verliest door een scheidsrechter waarvan ik (ik ben toch altijd heel redelijk) niet 100% kan zeggen.. wauw.. die was echt niet onpartijdig..
Maar bovenal.. ik sta er, heb lol met de mensen om me heen, klap als het andere team scoort, gil als "ons" team scoort... maar ga het potje voetbal niet bederven door iedereen af te vallen.. en waar wil ik nu heel officieel mee afsluiten; verdraagzaamheid, want vergeet niet;
het is maar een groot groen veld met een paar mensen erop die achter een bal aan rennen!! En je hoeft het jezelf echt niet heel moeilijk te maken, want een betere wereld begint ook daar!!

Geen opmerkingen: