dinsdag 4 december 2012

Wij..

Wat zou ik er veel voor over hebben om ervan af te zijn. Om dit stukje achter me te kunnen laten, om elke keer wanneer het de kop opsteekt het een halt toe te kunnen roepen, om sterker te kunnen zijn, om juist dan te kunnen relativeren.. wat zou ik er veel voor over hebben..

Maar helaas, in tijden van onrust, stress, misschien ook wel controleverlies komt het zich er altijd wel een keer even tegen aan bemoeien. Even laten weten dat het er echt nog is.

Volgens veel wijze mensen gaat eetproblematiek nooit echt over, en na zoveel jaar ga ik het bijna geloven. Iets in mij steigert echter nog steeds om dit te geloven en toch komt het elke keer weer naar boven.

Nu de rust terugkeert en het leven zijn gewone vormen weer aanneemt merk ik dat ik weer zo ontzettend bezig ben met mijn lichaam. Bezig met wat ik eet, hoe ik eruit zie, met de ene kilo erbij of eraf. Bezig met alles waar ik niet mee bezig wil zijn. Ik merk dat het mij belemmerd, mijn hoofd draait overuren en ik merk dat ik minder geniet, minder positief ben, minder leuke dingen doe. Ik ben te druk met mijzelf..

Wat nodig is, is realistisch kijken in de spiegel, te zien wat er wel is, te zien dat ik ontzettend blij mag zijn met die geweldige kerel van me die van mij houdt. Te zien wat ik wel heb in plaats van wat ik niet heb. Genieten en niet in de bui blijven hangen. En dit laatste schrijf ik met gemengde gevoelens; echter, het overkomt me. Maar wederom, die steigering; ik geloof in de kracht van ieder mens! Ik weiger om mijzelf hierdoor te laten leven. Dus door middel van afleiding en een beetje cognitieve therapie naast een les pilates in de week; de ultieme verbinding tussen lichaam en hoofd, ga ik dit te lijf. Want..
hoewel het spannend is, dat heb ik er voor over om te kunnen genieten van elk hapje dat ik neem, van het sporten dat ik doe, van de man die zegt dat hij me mooi vind. Dat heb ik er voor over om in de spiegel te kijken en mijzelf weer mooi te vinden. Te zien zoals ik echt ben, gemaakt met liefde en zorg, gevormd door gebeurtenissen, mooi en minder mooi. Ik ben een mens..

Geen opmerkingen: