vrijdag 25 december 2009

kerst!?!!!!!!


Het is kerst.. vanochtend onderweg naar de kerk werden we zelfs verrast door een paar vlokken sneeuw.
Sneeuw, warmte, gezelligheid, eten, familie, kerk, zomaar wat woorden die in mijn hoofd schieten als ik denk aan het feest waarbij we de geboorte van onze middelaar gedenken.

Vanochtend echter, werd de realiteit weer eens heel duidelijk. Zomaar in het midden van die sneeuwbui zat in het park een persoon met een grote fles drank naast zich.

Het raakte me. Ik ga in mijn nieuwe outfit naar een overvolle kerk en zing vol vreugde lof aan onze heer. Ik ga naar huis met mijn familie en geniet van allerlei lekkers. Ik heb het goed. En deze man zit hier, alleen.. koud, geen huis, geen lekkers, geen warmte en.. geen familie. Alleen.

Echt alleen, door drank bewelmd, en ontzettend veel trauma's die niet verwerkt worden waardoor de hoop steeds groter wordt, er niet meer gerelativeerd kan worden en de berg die beklommen mag worden vanuit dat diepe dal steeds groter lijkt te worden.

Hoe snel gaan we niet voorbij aan deze situaties. Hoe vaak ga ik hier niet aan voorbij. Ik bid tot God en vraag of hij door mij wil laten schijnen, of hij mij wil laten zien waar ik nodig ben. Maar wat doe ik met het feit dat ik het zie, dat God mij het laat zien.. Hoe vaak loop ik door?!
Ik voelde me een beetje schijnheilig, ik zit hier God lof te zingen, maar aan de andere kant laat ik een kind van hem daar alleen zitten. Zo hoort het niet, het is geen intern geloof, maar het is een levenstijl, een manier van omgaan met de medemens. Wat moet ik doen?! Ik ben naar de kerk gegaan, en verder.. ach, wat maakt het uit..

Laten we omkijken naar onze medemens. Laatst werd ik gewezen op Micha 6:8 Dat de mens altijd weet wat recht doen inhoud. Als ik het weet, luister ik dan wel!?!

8 Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.

Ik wens je een kerstfeest, met warmte, gezelligheid en familie, maar waarbij je ook mag stilstaan aan waarom Jezus naar deze wereld is gekomen. Voor jou, absoluut, maar ook voor die ander!

Geen opmerkingen: